Råd för äldre med coronaoro

Det är förståeligt att många känner sig oroliga för att bli sjuk eller för hur samhället kommer att påverkas av coronaviruset. Oro i liten mängd är inte farligt, det kan till och med vara bra. Om man känner en så pass stor oro att det är svårt att hantera sina känslor så kan det kännas skönt att få en hjälpande hand. Här följer råd för äldre som känner en oro för coronapandemin.

Redaktionen
Senast uppdaterad 28 maj 2020

Begränsa nyhetsintaget

Att hålla sig uppdaterad om läget är bra. Men de dagliga rapporterna om nya fall och döda kan sätta sina mentala spår. Då är det bättre att begränsa sitt nyhetsintag och informationssökning. Du kan till exempel ha specifika tidpunkter på dygnet då du läser nyheter medan du ägnar dig åt något annat resten av tiden. På så sätt behöver du inte oroa dig mer än nödvändigt.

Det är även viktigt att du hämtar information från pålitliga källor. Antigen officiella källor som Folkhälsomyndigheten eller på hemsidor som anger källa.

Skyddsåtgärder i lagom mängd

Det är viktigt att följa Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer för att undvika att bli smittad med covid-19. Dock bör du inte gå till överdrift. Du behöver inte tvätta händer flera gånger om dagen, i synnerhet om du varit hemma hela tiden. Överdrivna skyddsåtgärder kan instället leda till att oron förvärras på sikt.

Rubba inte på rutinerna

Det är vanligt att ens aptit minskar och sömnen blir sämre när man är orolig. Hunger och dålig sömn kan leda till att man blir mer orolig. Om du märker att dina rutiner förändras bör du se till att återgå till det normala. Ät och sov vid specifika tidpunkter. Se även till att äta hälsosamt. Om du tränar ska du fortsätta med det. Att ha rutiner och struktur i vardagen gör att livet flyter på smidigare.

Behåll sociala kontakter

Bara för att du ska begränsa de fysiska kontakterna innebär det inte att du även ska begränsa de sociala kontakter. Under denna speciella period är det inte bara nödvändigt att behålla de sociala kontakterna, men kanske till och med stärka dem. Prata regelbundet på telefon eller video med någon du känner dig bekväm med: släkting eller någon bekant till exempel. Du kan även ringa till en stödlinje om du känner dig ensam.

Under samtalet bör du inte prata om det som oroar dig.

Fokusera på det du kan påverka

Det är ingen idé att lägga energi på saker du ändå inte kan göra något åt. Genom att fokusera och lägga energi på det du faktiskt kan påverka gör att du känner att du har kontroll över situationen och mår bättre. Gör en lista på saker som du oroar dig över. Vilka saker i listan kan du faktiskt påverka? Vad kan du göra för att situationen ska bli bättre? Gör en plan för hur du ska genomföra dem.

Sök hjälp

Är din oro så pass stark att du har svårt att få vardagen att funger finns det hjälp du kan söka. Vänd dig till din vårdcentral eller 1177. Flera vårdcentraler erbjuder även hjälp via telefon eller dator.